7 apr 2022
Podcast
All Things Live och Spotify i nytt samarbete – gör livepodd under fyra kvällar på Rival i Stockholm!
Under 4 datum i april och maj 2022 gör det nordiska livebolaget All Things Live och streamingtjänsten tillika podcastplattformen Spotify en gemensam satsning på podcasts – i form av liveproduktioner på Rival i Stockholm. Under den enkla men talande parollen Livepodd ska de Spotifyexklusiva poddarna Rollspelsklubben, Kompaniet, Sweet But Psycho samt Raseriet inta scenen i det första samarbetet mellan de två bolagen.
Podcasts har de senaste åren växt lavinartat sett till både utbud och antal lyssnare, och branschen har blivit alltmer flerdimensionell och lönsam. Mer än hälften av alla svenskar i åldrarna 18-79 år lyssnar regelbundet (minst en gång i månaden) på poddar, och så mycket som var tredje svensk lyssnar varje vecka.
Samarbetet mellan All Things Live och Spotify är det första mellan de två aktörerna och syftar dels till lyfta kraften i de communities som bildas kring varje podd – och dels till att visa på styrkan i poddinnehållet, genom att förädla det till gedigna scenföreställningar.
– Vi vill verkligen ta vara på poddarnas innehåll. Vår kärnverksamhet är ju live, och tillsammans med poddkreatörerna kan vi skapa någonting nytt och spännande för den trogne poddlyssnaren. Hela processen kring att ta en podd till en fullskalig liveupplevelse bjuder på så många roliga möjligheter att exprimentera med innehållet, säger Monia Ayed, producent på All Things Live.
Det är de Spotifyexklusiva poddarna Rollspelsklubben, Kompaniet, Sweet But Psycho och Raseriet som i kronologisk följd kommer inta scenen på Rival den 24 april, 13 maj, 14 maj samt 25 maj.
– Jag vet inte vad de heter eller var de bor, och ändå längtar jag efter att få träffa dem på riktigt, de UNDERBARA LYSSNARNA som låter oss hålla på, säger Kristoffer Ahonen Appelquist från Kompaniet.
– All dessa poddar har byggt upp trogna lyssnarskaror med innehåll som sträcker sig från humoristiska rollspelsäventyr och galna utekvällar till goda samtal och samhällskritik. Poddformatet är intimt och som lyssnare får man ofta en nära relation till de poddare man lyssnar mycket på. Därför känns det fantastiskt kul att bjuda in publiken till dessa livekvällar, säger Karin Bäckmark, nordisk podcastchef på Spotify. Enligt IRM:s prognos för 2022 kommer investeringarna för podcast stå för mer än en fjärdedel av alla investeringar inom kategorin ljudmedier, som innefattar både podcast och radio.
– Podcasting har de senaste åren skapat en stark plattform för samarbete mellan kreatörer, varumärken och lyssnare. Vi gör den nu ännu starkare genom att ta det digitala formatet till en fysisk scen, och skapar en chans för både kreatörer och varumärken att få möta fans och kunder offline, säger Lotta Carlson, affärsutvecklare på All Things Live.
För mer information vänligen kontakta:
Lotta Carlsson, All Things Live, lotta.carlson@allthingslive.se
Spotify, press-se@spotify.com